The educational agenda in the municipal development plans of Tlaxcala
DOI:
https://doi.org/10.24201/fi.v63i2.2932Keywords:
agenda, education, regulation, government, municipal plansAbstract
Educational policy in Mexico is the responsibility of all three levels of government, yet in the case of the municipalities, their activities are tangential and rarely reflected in their government agendas. The objective of this article is therefore to explore the incorporation of education in municipal development plans in the state of Tlaxcala, understood as the formal agenda of activities, through a methodology of reviewing historical documents. The findings show inconsistencies in the identification of educational needs and in the incorporation of content related to that established by the legislation.
Downloads
References
AGUILAR VILLANUEVA, Luis. F., Problemas públicos y agenda de gobierno, México, Porrúa, 2003.
ALZATE ZULUAGA, Mary Luz y Gerardo ROMO MORALES, “La agenda pública en sus teorías y aproximaciones metodológicas. Una clasificación alternativa”, Revista Enfoques: Ciencia Política y Administración Pública, vol. XV, núm. 26, 2017, pp. 13-35, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6871115
CABRERO MENDOZA, Enrique, Políticas públicas municipales. Una agenda en construcción, México, Miguel Ángel Porrúa, Centro de Investigación y Docencia Económicas (CIDE), 2003.
CARRO OLVERA, Adriana, “La educación en las agendas educativas municipales del estado de Tlaxcala, México”, Education Policy Analisis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, vol. 25, 2017, pp. 1-26. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.25.2950
Centro de Investigación y Docencia Económicas (CIDE), Premio de Gobierno y Gestión Local, México, ediciones multianuales, s.f.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, 1917 (consulta de 2019).
CORZO, Julio Franco, Diseño de políticas públicas. Una guía práctica para transformar ideas en proyectos viables, México, IEXE editorial, 2019.
COVARRUBIAS MORENO, Óscar Mauricio “Articulación de la política educativa y federalismo en México”, Revista Ibero-Americana de Estudios em Educaçao, vol. 10, núm. 1, enero-marzo de 2015, pp. 2-29. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v10i1.7769
Ley de Planeación, 1983, última reforma de 2018, https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/59_160218.pdf
Ley General de Educación, 2019, última reforma de 2021, https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf DOF 2021
ELDER, Charles D. y Roger W. COBB, “Formación de la agenda. El caso de la política de los ancianos, en L. F. Aguilar Villanueva (ed.), Problemas públicos y agenda de gobierno, México, Miguel Ángel Porrúa, 2003, pp. 77-104.
FESTINGER, León y Daniel KATZ (comps.), Los métodos de investigación en las ciencias sociales, Barcelona, Paidós Básica, 2008.
GARCÍA DEL CASTILLO, Rodolfo, “Los municipios mexicanos: evolución, contexto y desafíos actuales”, Revista Iberoamericana de Estudios Municipales, núm. 11, pp. 115-143, https://revistas.uautonoma.cl/index.php/riem/article/view/374
GÓMEZ MACFARLAND, Carla Angélica, “Los planes de desarrollo municipal en México y la participación ciudadana. Un análisis del marco jurídico”, Boletín Mexicano de Derecho Comparado, año XLIX, núm. 150, septiembre-diciembre de 2017, pp. 1149-1177. https://doi.org/10.22201/iij.24484873e.2017.150.11836 DOI: https://doi.org/10.22201/iij.24484873e.2017.150.11836
GUILLÉN LÓPEZ, Tonatiuh, Gobiernos municipales en México: entre la modernización y la tradición política, México, Miguel Ángel Porrúa, El Colegio de la Frontera Norte, 1996.
LEAL CORRAL, Diego Abraham, “Las agendas pública y mediática en México. Estudio preelectoral 2001-2012”, Revista Mexicana de Opinión Pública, julio-diciembre de 2016, pp. 13-30, https://doi.org/10.1016/j.rmop.2016.03.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rmop.2016.03.001
LIZAMA CARRASCO, Guillermo Eduardo y Ruth Elizabeth NAVARRETE ARRÓNIZ, “La institucionalización de la evaluación en las políticas públicas de educación: los casos de Colombia, Chile, México y Perú”¸ Debates en Evaluación y Currículum, Congreso Internacional de Educación Evaluación 2016, año 2, núm., septiembre de 2016 a agosto de 2017, https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/pdf2016/F009.pdf
MURUA CHALI, Javier Andrés, “Formación de la agenda pública en la sociedad mundial”, Encrucijada Americana, año 5, núm. 1, julio-diciembre de 2012, pp. 74-94, https://encrucijadaamericana.uahurtado.cl/index.php/ea/article/view/90 DOI: https://doi.org/10.53689/ea.v5i1.90
OLMEDA, Juan C., “El péndulo descentralización-recentralización y su aplicación a la reforma educativa en México”, Revista de Relaciones Internacionales, Estrategia y Seguridad, vol. 9, núm. 2, 2014, pp. 143-164, http://www.scielo.org.co/pdf/ries/v9n2/v9n2a07.pdf DOI: https://doi.org/10.18359/ries.44
ORNELAS, Carlos, El sistema educativo mexicano. La transición de fin de siglo, México, Fondo de Cultura Económica, 2016.
Ley de Educación del Estado de Tlaxcala, 2014.
Ley de Educación del Estado de Tlaxcala, 2021.
Constitución Política del Estado Libre y Soberano del Estado de Tlaxcala, 1918, última reforma de 2021.
Código Financiero para el Estado de Tlaxcala y sus Municipios, 2002, última reforma de 2021.
Ley Municipal del Estado de Tlaxcala, 2001, reforma de 2021 y 2022.
Periódico Oficial del Gobierno del Estado de Tlaxcala (POGET), varios años entre 2017-2021 y 2021-2024, https//periódico.tlaxcala.gob.mx
RAMÍREZ BROUCHOUD, María Fernanda, “El diseño de la agenda política y la construcción de alternativas de solución en la política de inmigración española”, Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, vol. 7, núm. 13, julio-diciembre de 2007, pp. 249-264, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=100221524014 DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.779
RIVERO HERNÁNDEZ, Melesio, Pompilio AGUILAR MIRANDA, Alejandro ALEJO y María de los Ángeles CIENFUEGOS VELASCO, “Planeación e indicadores de Desarrollo en la región de Texcoco del Estado de México, 2009-2012”, Espacios Públicos, vol. 16, núm. 38, septiembre-diciembre de 2013, pp. 119-139, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67629717008
ROJAS SORIANO, Raúl, Guía para realizar investigaciones sociales, México, Plaza y Valdés, 2011.
Gobierno de México, Secretaría de Educación Pública (SEP), Información reportada por las entidades federativas, Fondo de Aportaciones para la Educación Básica y Normal, s.f., http://www.sep.gob.mx/es/sep1/Fondo_de_Aportaciones_para_la_Educacion_Basica_y_Normal_FAEB
TORRES SANTOMÉ, Jurjo, Educación en tiempos de neoliberalismo, España, Morata, 2007.
VELOZ ÁVILA, Norma Ilse, “El SNTE y la descentralización de la educación básica en Tlaxcala”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 8, núm. 18, pp. 339-378, mayo-agosto de 2003, https://www.redalyc.org/pdf/140/14001804.pdf
ZAPATA CORTÉS, Olga Lucia, “Agenda pública local. Los casos de los municipios de el Carmen de Viboral y Turbo, Antioquía-Colombia”, Estudios Políticos, núm. 49, julio-diciembre de 2016, pp. 73-94, https://doi.org/10.17533/udea.espo.n49a04 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.espo.n49a04